Bel Ağrısı Tedavisi

Hayat kalitesini bozan çok önemli bir klinik yakınmadır.

Bel Ağrısı hayat kalitesini bozan çok önemli bir klinik yakınmadır. Ağrı, omurganın diziliminde zamanla gerçekleşen/bozulma dengesizlikler hatta  kayma ile beraber gözlenebilmektedir. Eğrilik duruş bozukluğu olan erişkinlerde en yaygın olarak ağrı yakınması ile birlikte seyreder.
Bel ağrısı ile birlikte, sıklıkla yanal planda gözlemlenen kaymalar(=sagittal denge bozuklukları) veya beraberinde ön arka plan eğrilikler(=denovo skolyozlar) olabilir.

Omurganın dizilim ve denge bozuklukları, stabilite sorunu olarak algılanmaktadır. Ağrı ve sakatlığın artan bir nedeni olarak kabul edilmektedir. Omurganın denge ve stabilizasyonu bozulması yani şekil bozukluğunun eşlik ettiği erişkin bireylerde muayenenin yanı sıra radyolojik incelemeler yapılmalıdır.

Hastanın durumunu değerlendirebilmek için en önemli ve güvenilir yöntem radyolojik filmlerde yapılan ölçümlerdir. Çekilen filmler ile birlikte, global uyum, bölgesel ve komşu leğen kemiğini de içine alan parametreler kullanılmalıdır. Bel ağrısının eşlik ettiği hastalarda kayma bel çukurluğunun artması azalması leğen kemiği açıklığının yukarı veya aşağı dönmesi, leğen kemiğinin açısal olarak çarpılması ölçülmelidir.

Omurganın içinde barındırdığı omuriliğin bu durumdan ne kadar etkilendiği de ayrıca önem taşımaktadır. Bu durumu değerlendirmek için kanal çaplarının ortaya konması ayrıca değerlidir. 10 mm’nin altına inen çaplarda omuriliğin yeterli hareket alanını kaybetmesi hatta dolaşım bozukluklarının görülmesi beklenmelidir.

Zamanla gelişen bu yapısal bozuklukların değerlendirmesinde provokatif yani zorlayıcı bazı hareketler ve yüklenmeler altında da filmler çekilmelidir. Örneğin öne veya arkaya eğilerek yapılacak çekimler arasında denge ve şekil bozukluğunu olması hastalığın şiddeti için önemlidir. Yanal plan filmlerinde uyum eksikliği, ağrı, şekil bozukluğu hastanın yaşam kalitesinin olumsuz etkilenmesine yol açmaktadır. Omurganın belirtilen hasar ve yapısal bozukluklarının cerrahi sonrası olarak düzeltilmesi ile, hastaların kliniğinde anlamlı bir iyileşme de gösterilmiştir. Bu nedenlerden dolayı, bel ağrısı olan hastalarda yaşam kalitesi ve beli kullanmadaki fonksiyonellik olumsuz yönde değişmiş ise enerjik tedavilerin planlanması gereklidir.