Kalça Gelişim Eksikliği

Kalça eklemi anne karnında ki gelişmesinin yanı sıra hayatın ilk yılında da gelişmeye devam eder. Bebeklik döneminde ultrasonografik incelemeler ile kalça gelişimi değerlendirilmektedir. Çıkık olup olmamasının yanı sıra gelişim geriliği de bu sayede teşhis edilerek tedavi edilmektedir.

Kalça ekleminin yuvasını oluşturan leğen kemiği tarafındaki çukur kısmın tam gelişmediği hastalarda tavan yetmezliği olarak adlandırılan durum ortaya çıkar. Kalça başı üzerinde yer alan bu kemik çatı, kafamızdaki bir şapka misali kalça başını sarmalıdır. Yeterli miktarda eklem yüzeyinde kapsama sağlayamadığı durumlarda başa yansıyan basınç artışı 30’lu ve 40’lı yaşlarda kalça ekleminde aşınmaya ve kireçlenmeye yol açar.

Bu hastalarda erken dönemlerde tavana destek olmak üzere yapılacak kemik ameliyatları ile eklem korunmaya çalışılır. Klasik söylem olarak “gidebildiği yere kadar” veya “ağrıların şiddetlendiği yerde” ameliyat yapılması olarak tarif edilen durum ne yazık ki kalça ekleminin korunamıyacağı ve protez ile tedavi edileceği durumu anlatmaktadır.

Total Kalça protezleri ile eklemi rekonstrükte etmek başarılı bir işlem olsa da ne yazık ki protezlerin zamanla gevşeme sorunları nedeniyle ikincil cerrahilere açık bir tedavi şeklidir. Kalça ekleminin kıkırdak yapısının deforme oladığı genç yaşlarda yapılan tavan destek ameliyatları (Ganz Osteotomisi vb) hastalarda biyolojik eklemin korunmasına ve doğal kemik yapı ile yaşanmasına izin verir. Olası kireçlenmelerde de ileri yaşlarda yapılacak protez ameliyatlarına engel olmayıp aksine sağlayacağı kemik desteği ile avantajlıdır.

Kalça ekleminde ağrı ve topallama olan hastalarda ihmal edilmeden basit bir grafi çekilmelidir. Yapılacak radyolojik inceleme ile kalça ekleminin yapısı, tavan desteğinin yanı sıra olası kısalık teşhis edilebilir.

Bacaklardaki uzunluk farkı topallamaya yol açarken aynı zamanda bel ve diz gibi komşu eklemler üzerinde de tahribata yol açmaktadırlar.

Günümüzde bireyler erken dönemde hareket kapasiteleri korumayı daha önemsemektedirler. Gerek evlilik hayatını sağlığı, gerekse tuvalet gibi hijyen konularında kilit öneme sahip olan kalça ekleminin korunması ayrıca önem taşımaktadır.