Doğumsal Kalça Çıkığı

Tanımı: Gelişimsel kalça çıkığı olarak da adlandırılmaktadır. Kalça ekleminin doğuştan çıktığı düşünüldüğü için doğumsal kalça çıkığı olarak adlandırılan bu hastalık aslında kalça ekleminin gelişiminde gözlenen kemik çatı yetersizliğe bağlı olarak çıkık oluşmasının adıdır.

Kalça Ekleminin Gelişimi: İnsan bedeninde eklemlerin gelişimi anne karnındayken başlayarak doğduktan sonra da devam eder. Ergenlik çağına değin tüm kemikler uç kısımlarında bulunan büyüme plakları (=epifizler) bulunur. Büyüme plaklarının kemikleri geliştirirken eklemlerin de gelişmesini yönetmektedirler. Büyümekte olan çocuğun hareketleri pozisyonu ve kaslarını doğru kullanması bu sebeple önemlidir.

Kalça eklemi Yapısı: Kalça eklemi vücuttaki oldukça geniş eklem açıklığına sahip yük taşıma kapasitesine sahip büyük bir eklemdir. Yapısal olarak küresel bir yüzeye sahiptir. Bu sayede içinde bulunduğu kemik yuvada stabil şekilde çalışabilir. Kalça ekleminin gelişiminin durakladığı hastalarda kemiksel destek özellikle de ayakta dururken taşıyıcı tavan desteğinde eksikler gözlenmektedir.

Hastalığın gelişimi: Hastalardan tam çıkık gelişenlerde gözlenen topallama ve kısalık küçük yaşta giderilmediği takdirde erişkin yaşta beklenenden evvel kalçanın dejenerasyona uğramasına sebep olur. Halk arasındaki tabirle kireçlenir.

Hastalığın kliniği: Kalça çıkığı nedeniyle bel- kalça ağrısı yaşayan hastalarda kısalık topallama yakınmaları eşlik ederek doktora başvururlar. Hastaların yapılan muayenelerinde kalça ekleminde hareket genişliğinde kısıtlanma ve güç kaybı tespit edilir.

dogumsal_kalca_cikigi