Eklem Sıvısı nedir?

Vücudumuzu çalışan bir makine olarak düşünürsek nasıl ki makine parçalarının birbirini eskitmemesi, zarar vermemesi ve aşınmaması için yağlama yapıyorsak vücudumuzdaki en büyük iki kemik olan diz kemiklerinin birbirine sürtünüp aşındırma yapmaması, ekleme zarar vermemesi için eklem içerisinde sinoviyal sıvı adı verilen bir eklem sıvısı bulunur. Bu sıvı herkeste bulunur fakat bazı kişilerde çeşitli sebeplerle bu sıvı azalır ya da biter. Bu durumda vücut bu sıvıyı yeterli oranda temin edemez ve dışardan eklem içerisine enjekte edilmesi gerekir.
Eklem sıvısının azalması ya da tamamen bitmesi eklemde ağrı ve hareket kısıtlılığına yol açar. Rahatsızlık ilk olarak kıkırdak aşınması ve kıkırdak azalmasıyla kendini gösterir. Zamanla dizleri bükmek, merdiven çıkmak gibi temel faaliyetler engellenir.

Eklem Sıvısı Neden Biter?

Yaşın ilerlemesi ile birlikte vücudumuzun sıvı kaybı kaçınılmaz olarak ortaya çıkar ama en önemli sebebi eklemlerin aşırı kullanılması ya da çok az kullanılmasıdır. Aşırı sportif faaliyetler eklemlere zarar vereceği gibi spordan ve hareketten tamamen uzak bir hayat yaşamak da eklemlerin çok az çalışıp güçsüzleşmesine sebep olur. Bunların yanı sıra fazla tuz tüketilmesi, yeterli su içilmemesi gibi durumlarda ise eklemlerimiz yeterli miktarda su temin edemeyecektir.

Eklem Sıvı Kaybı En Çok Kimlerde Görülür?

• Ağır işlerde çalışan kişiler
  • Fazla kiloları olan kişiler
  • Az su tüketenler
  • Az hareket eden kişiler
  • Aşırı fiziksel aktiviteye sahip olan kişiler
  • Kalsiyum eksikliği yaşayan kişiler
  • Şeker hastaları
  • Kireçlenme sorunları olan kişiler

Eklem Sıvı Kaybı Belirtileri

Kıkırdak aşınması ve azalmasıyla birlikte kişide hareket kabiliyetinin azalması, yürümede zorluk çekme, oturup kalkmak gibi temel faaliyetlerin zorlaşması, eklem diz ağrılarının başlaması olarak ortaya çıkar. Siyovinal sıvı kaybından dolayı diz hareketlerinde dizden sürtünmeye bağlı olarak ses gelir.

Eklem Sıvı Kaybı Tedavileri

Egzersiz ve Fizik Tedavi
Sinoviyal eklem sıvıları diz kıkırdağına baskı sonucu salgılanır. İlk tedavi hastanın durumuna göre egzersiz veya fizik tedavi olabilir. Uzman tavsiyesi ile uygun bir egzersiz ve fizik tedavi programına başlanabilir, kilo vererek eklem üzerinde yük hafifletilip aşınma ve sürtünme azaltılarak rahatsızlığın ilerlemesi yavaşlatılıp durdurulabilir. Eklemlerin egzersizlerle güçlendirilmesi vücudun eklem sıvısı salgılamasına yardımcı olur.  Egzersizle yeterli sonuç alınamaz ise bu yöntemde ısrar etmeden diğer tedavi edici yöntemlere geçilmelidir.

Beslenme
D vitamini takviyesi de dizdeki sinoviyal sıvı kaybını yavaşlatabilir.

Kilo Verme

Sağlıklı bir şekilde kilo kaybetmek diz eklemindeki aşırı yükün azalmasını sağlar ve ağrıların ve sıvı kaybının azalmasına yardımcı olur. Tüm bu yöntemler sıvı kaybını azaltıp aşınmayı yavaşlatabilir ama dizde sıvı çok azalmış ya da bitmiş ise takviye şarttır.

Eklem Sıvısı Enjeksiyonu

Dejeneratif ve ya travma sonrası oluşan patolojilerden kaynaklanan ağrı veya hareket kabiliyetinin azalması durumlarında, riskli/hasarlı eklemlerin fizyolojik ve reolojik özelliklerin yenileyebilen bir sinoviyal sıvı alternatifidir.
Eklem sıvısı enjeksiyonun amacı diz ekleminde yoğun bir sıvı ortamı sağlayarak aşınmayı sona erdirmektir.
Enjekte edilen sıvı içerisinde Sodyum hyalüronat bulunur visko elastik özellikleri nedeniyle sinoviyal sıvının temel bileşenlerindendir ve eklemlere kayganlık özelliği kazandırır.
Bu uygulamanın en temel görevi ağrıyı kesmek ve eklemlere hareket kabiliyeti kazandırmaktır. Eklem sıvı takviyesi ile eklem beslenerek aşınmış kıkırdak parçalarının bir araya toplanması sağlanıp dizin tedavisine yardımcı olunur ama tam bir tedavi değil yardımcı bir tedavidir. Tedavinin etkisi ortalama 5  - 6 ay sürer. Etkisi geçince yeniden sıvı enjeksiyonu yaptırmak gerekir.