Aşil Tendonu Nedir?

Bacağımızın arkasındaki kasları topuk kemiğimize bağlayan yapı olarak sert, uzun ve güçlü tendonun ismi aşil tendonu’dur.

Aşil tendonu ayak hareketlerini yapabilmemizi sağlar. bacak kaslarımıza bağlanmıştır. Ayak parmak hareketlerinin koordinasyonuna yardımcı olur. Aşil tendonu bazı travmalara bağlı olarak yaralanabilir, iltihaplanabilir ya da bazı durumlarda tamamen kopabilir.

Aşil tendonunda meydana gelen travmalar ayak hareketlerini ciddi şekilde sınırlandırır. Dengemiz için oldukça önemli olan aşil tendonu kopmalarında ise hasta dengede durmakta zorluklar yaşar.

Aşil Tendon hasarı belirtileri

Aşil tendonu hasarı ilk olarak ayağın arkasında topuğun üstünde ağrı duyulması ile belirtilerini gösterir.

Bununla birlikte kopma dışındaki ileri hasarlarda hasta parmak ucuna basıp yükselme de zorlanır. Ağrı ve şişlik oluşu tendon bölgesinde sancı hissedilir.

Ayak hareketleri ciddi şekilde kısıtlanır.

Kopma gibi ileri seviye hasarlarda hasta topuğunu kaldıramaz.

Hızlı tempo yürüyüşlerde ağrı hissedilir hasta zıplama hareketleri yapamaz.

Aşil Tendon ağrısı nedenleri?

Aşil tendonunda oluşan ağrıların en önemli sebebi tendonun kopması, yırtılması, zedelenmesi ya da iltihaplanmasıdır.  Genellikle 20 – 40 yaş arası erkek bireylerde görülür bunların çoğu da spor sırasında oluşan yaralanmalardır. Bunların dışında ani dönüşler, yüksekten atlama gibi riskli faaliyetler sebep olur.
Kadınlar için ise alçak ve yüksek topuklu ayakkabıların uzun süre giyilmesi tendona zarar verir ve ağrıya sebep olur.

Aşil Tendonu hasarı teşhisi

Aşil tendon hasarları hasta tarafından kolaylıkla farkedilebilir. Tam kopmalarda hasarın olduğu bölgeden bir kopma sesi duyulabilir ama hasarın boyutu ancak mr çekilmesi sonucu anlaşılabilir. Çoğunlukla tam kopma olmaz ve tendon yırtılır.

Aşil Tendonu hasarlarından korunma yolları

Aşil tendon hasarlarından korunmak için yüksek topuklu ayakkabıları çok giymemeye özen gösterilmelidir.

Spor yapılıyorsa kontrollü bir şekilde tendonu esnetme ve germe hareketleri yapılmalıdır.

Tendonu zorlayıcı hareketlerden kaçınmak, ani dönüşler yapmamak önemlidir.

Yokuş yukarı ve yokuş aşağı uzun süre yürümek ve koşmaktan da kaçınmak gerekir.
Tendonda ağrı hissedildiğinde spor yapılıyorsa hemen bırakılmalı ve ayak dinlendirilmelidir.

Aşil Tendonu Tedavileri

Aşil tendon hasarlarına uygulanacak tedaviler hasarın boyutuna göre belirlenir. Yırtıklar ile tam kopmalar da farklı yöntemler uygulanır.

Dinlenme ve Buz uygulaması

Aşil tendonunun kısmi olarak yaralanması ve zorlanması gibi hafif sayılabilecek şikayetlerde tendon dinlendirilir. Bu şekilde tendonun daha fazla zarar görmesi engellenir ve tendon kendini onarır.

Alçı uygulaması

Aşil tendununda oluşan kısmı yaralanmalarda ayağa tendonu baskı altında bırakmayacak şekilde bir açı verilerek ayak alçıya alınır ve tendon korunur. Ayak ortalama 30 – 40 gün boyunca alçıda tutularak vücudun tendonu onarabilmesi için zaman verilir.

Prp ile aşil tendonu tedavisi

Aşil tendonunda oluşan kısmi yırtıklar, zedelenmelerde prp tedavisi tendonun hızlı bir şekilde iyileşme sürecine girmesi için prp ile desteklenir.
Prp tendonda bir onarım başlatır ve vücudun tedavi ajanlarınıda uyararak tedaviye öncülük eder.

Prp ile aşil tendonu tedavisi ayrıca tam kopma sonrası ameliyat yapıldıktan sonra ameliyata destek tedavisi olarak hastanın hızlı bir iyileşme süreci geçirmesi içinde yapılmasını öneriyoruz.

Aşil Tendonu Ameliyatı

Şu ana kadar ki anlattığımız tedaviler kısmi zedelenmeler ve yırtıklar için geçerlidir. Aşil tendonunda oluşan tam kopmalar cerrahi olarak dikilmesi gerekir.

Aşil tendonu ameliyatı hastanın tercihine göre genel ya da lokal anestezi altında yapılabilir.

Ameliyat tendonun kopma olan bölümüne cerrahi olarak kesi yapılarak açılır ve kopup iki ayrı parçaya ayrılmış tendon birbirine dikilerek operasyona son verilir.

Ameliyat tendonun tam kopması durumunda uygulanır kısmi yırtıklarda ve zedelenmelerde dinlenme, buz uygulaması, ayağı alçıya alma prp tedavisi gibi cerrahi dışı yöntemler öncelikle denenmelidir.

Aşil Tendonu tedavisi Sık sorulan sorular

1. Aşil tendonumda zedelenme oluştu ama biraz ağrılı olsa da yürüyebiliyorum. Tedavi olmam gerekiyor mu?
    Cevap: Aşil tendonunuzdaki yaralanma ve zedelenmenin boyutunu mutlaka mr çektirip ortopedi doktoruyla değerlendirmenizi öneriyoruz. Kısmi hasarlar müdahale edilmes ise daha ciddi sorunlara yol açabilir.
  2. Aşil tendonum koptu ameliyat olmak istiyorum. Ameliyat kadar sürüyor ve hastanede ne kadar kalacağım?
    Cevap: Aşil tendonu ameliyatı ortalama 30 dk sürer ve hastanede 1 gece kalmanız yeterlidir.
  3. Ayak topuğumun arkasından yukarı doğru yayılan ağrılarım var sebebi aşil tendonumda kopma olmuş olabilir mi?
    Cevap: Aşil tendonunuzda zorlanma ya da zedelenme olmuş olup ağrıya sebep olmuş olabilir. Kopma ciddi bir rahatsızlıktır ve topuk yerden kalkmaz.
  4. Aşil tendonum koptu ameliyat oldum. Ne zaman yeniden spor yapabilirim?
    Cevap: Tendon kopukluklarından sonra ameliyat olup tendon dikilip hasar onarıldıktan sonra tekrar spor hayatınıza devam edebilirsiniz. Bu süreç operasyondan ortalama 3 - 4 ay sonrasıdır.